Поради класному керівникові
1. Батьки учнів часто вельми далекі від педагогіки, а тому вчитель, класний
керівник має налагоджувати стосунки з ними на основі систематичних спостережень
й організації педагогічного всеобучу для них.
2. Аналізуючи свою роботу з батьками, згадайте, чи
продумуєте Ви роботу з ними, наскільки Ваші зустрічі й бесіди корисні для них. Чи
проводите Ви на початку навчального року батьківські збори з порядком денним
«Як батьки повинні допомагати дітям у навчанні?» Який зміст Ви вкладаєте в свої
поради? Чи виникає у батьків Ваших вихованців бажання звертатись до Вас по
поради та приходити на батьківські збори?
3. При підготовці батьківських зборів заздалегідь
слід продумати порядок денний, зміст інформації і настанов, із якими виступите
перед батьками. Економте час батьків і свій.
4. Перш ніж розпочати батьківські збори чи бесіду,
намагайтеся добрими жартами створити атмосферу взаємної довіри.
5. Не намагайтеся виправдати себе, учителів, школу,
критикуючи учнів та їхніх батьків. Пошук розумних заходів впливу і Ваша
доброзичливість допоможуть Вам знайти спільну мову з батьками й позитивно вплинути
на навчання та виховання їхніх дітей.
6. Зв'язок із батьками учнів має бути постійним, а
не епізодичним і не тільки тоді, коли в класі трапилась надзвичайна подія.
7. Перш ніж звернутись до впливу батьків, з'ясуйте,
наскільки й у чому вони авторитетні для учня. Що самі учні знають про своїх
батьків і як ставляться до них?
8. Запрошуючи батьків до школи, повідомте їм
причини виклику, це позбавить їх зайвих хвилювань і дозволить підготуватися до
бесіди з Вами і з учнем.
9. Частіше запрошуйте батьків для того, щоб
похвалити учня, це дає хороший виховний ефект. Нехай запрошення до школи не
викликає в батьків думку «Що він там знову скоїв?».
10. Інколи бесіду з батьками доцільно вести в
присутності учня. А як вчиняєте Ви? У яких випадках і чому?
11. 3 якою метою Ви відвідуєте своїх вихованців та
їхніх батьків удома? Чи знаєте Ви умови життя й виховання кожного учня?
12. Не надавайте надто великого значення й не
карайте батьків за незначні порушення учнями дисципліни на уроках. Придивіться
уважніше до дій і методів педагогічного впливу своїх колег на уроках і виробіть
єдині вимоги з урахуванням індивідуальних особливостей учнів свого класу.
13. На зборах батьків може йтися про роль
особистого впливу батька в сім'ї, про створення нової традиції в школі,
традиції виховання дітей на прикладі батьків.
14. Майте завжди при собі щоденник педагогічних
спостережень. До нього корисно включити: адреси учнів, домашні та службові
телефони їхніх батьків; дати днів народження учнів, із якими їх важливо
привітати.
15. Занотовуйте у щоденнику свої спостереження,
успіхи й невдачі – це допоможе Вам у виборі правильних дій щодо виховання
учнів.
Десять порад класному керівникові
(зі «100
порад учителеві» В.О.Сухомлинського)
Пам 'ятайте:
• ми маємо справу з найскладнішим, неоціненним,
найдорожчим, що є в житті, — з людиною. Місія школи - боротися за людину;
• об'єкт нашої праці — найтонші сфери духовного життя особистості, яка
формується, — розум, почуття, воля, переконаність, самосвідомість;
• виховувати людину — це передусім знати її душу, бачити та відчувати її
індивідуальний світ. Справжнє виховання — це самовиховання;
• немає в дитині нічого такого, що вимагало б від педагога жорстокості. Не
давайте прорости в своїй душі насінню зневіри в людину, підозріливості;
• немає якихось єдиних для всіх школярів передумов успіхів у навчанні. І
саме поняття «успіхи в навчанні» — річ відносна: для одного високий рівень, для
іншого й середній рівень — велике досягнення;
• успіх у навчанні — це стежка, що веде до того куточка дитячого серця, в якому
горить вогник бажання бути гарним. Бережіть цю стежку і цей вогник;
• слово — могутній борець за людську душу. Створюйте інтелектуальний фон
для запам'ятовування, заучування, збереження в пам'яті програмного матеріалу.
Дитина стає байдужою, несприйнятливою до слова, якщо слово не живе в її душі як
засіб творчості, якщо вона тільки заучує чужі думки, і не творить своїх та не
виражає їх словами. Бійтесь байдужості, бійтеся згаслого погляду дитини!
Навчіть її активно, пристрасно ставитися до слова;
• спонукайте учнів до читання — найважливішого рятівного засобу для
успішного навчання. Ніяке захоплення не принесе користі, якщо воно не зачіпає
думки, душі, серця. Перше захоплення — це має бути захоплення книжкою
• доброзичливість, розумна доброта — ось що має бути атмосферою життя
дитячого колективу, головним тонусом взаємовідносин педагога і дітей. Якщо ви
навчили свого вихованця відчувати людину серцем, ваша доброзичливість здатна
творити чудеса;
• уміння володіти собою, тримати себе в руках — одне з найбільш необхідних
умінь, від якого залежать і успіх діяльності педагога, і його здоров'я.